D-03 Postupy při nesprávné
identifikaci vzorku nebo žádanky
Postup laboratoře při nesprávné identifikaci na biologickém
materiálu - rutinní požadavky
§ Při nedostatečné identifikaci pacienta na biologickém materiálu se analýza neprovádí.
§ Žádanka s popisem nedostatečné identifikace biologického materiálu a s podpisem vedoucího pracovníka se archivuje 5 let.
§ Odesílající subjekt obdrží informaci o odmítnutí nesprávně identifikovaného biologického materiálu.
Postup laboratoře při nesprávné nebo neúplné identifikaci na
žádance - rutinní požadavky
§ Při nedostatečné identifikaci pacienta na žádance se materiál v laboratoři upraví pro skladování (centrifugace krve, odlití, případně stabilizace moče) a uskladní nejdéle 5 dnů s ohledem na požadované typy vyšetření - je-li to z hlediska typu materiálu a požadavku možné.
§ Pokud je k dispozici údaj o odesílajícím oddělení a alespoň základní identifikace nemocného, je možné telefonicky vyžádat kompletní žádanku nebo doplňující údaje.
§ Pokud není požadující subjekt telefonicky dosažitelný, laboratoř odešle výsledkový list obsahující informaci o požadovaných vyšetřeních s textem požadujícím dodání nové žádanky s úplnou identifikací pacienta.
§ Není-li k dispozici údaj o odesílajícím oddělení a alespoň základní identifikace nemocného, materiál se neanalyzuje a likviduje, žádanka se archivuje 5 let.
§ Při nedostatečné identifikaci na žádance, při nedostatečné identifikaci biologického materiálu nebo při rozporu identifikace na žádance a biologickém materiálu se požadované vyšetření provede a do LIS zadá pod identifikací uvedenou na biologickém materiálu (případně pod generovaným rodným číslem, případně s označením "Neznámý" a podobně).
§ Laboratoř informuje na výsledkovém listu odesílající subjekt, že akutně požadované vyšetření bylo provedeno při nedostatečné identifikaci nemocného.
§ Uchovává se originální zkumavka do druhého dne, alikvotovaný biologický materiál (sérum, plasma, moč) po dobu 5 dnů.
§ Laborantka dále problém neřeší.
§
Laborantka nebo přijímací pracovnice předá
požadavkový list (žádanka) vedoucímu
(VŠ) daného úseku laboratoře (s upřesněním problému), který osobně nebo prostřednictvím
pověřeného pracovníka řeší problém nejbližší pracovní den.